Džípy Tatra

"Džípy" Tatra

Anglická inspirace

Vozidlo vyrobila firma Nuffild Mechanisations Ltd. pod oficálním označením “The Light Car 5 cwt 4 x 4 (F.V. 1800)”. Vzorem pro výrobu se staly JEEP a Dodge. Poháněn čtyřválcovým motorem Rolls-Royce o obsahu 2838 ccm. Nosnou částí karoserie je křížový rám. Původní blatníky byly použity z JEEPu.Horizontální plochy blatníků a krytu motoru byly velmi ceněny u útvarech, jako náhrada stolu, na kterou se postavila jídelní miska s čajem. Nové zaoblené blatníky dávaly možnost více rozptylovat odrazy světla, a tím méně upozornit nepřítele.

Fotografie z archívu Tatra Kopřivnice n.p. z let, kdy vznikl nápad vyrobit bojový sedan na podvozku T805.

T0-800

Malý osobní automobil TATRA 0-800 měl být dopravním prostředkem pro všeobecné účely. S přívěsem do 500 kg se mohl pohybovat na všech komunikacích. Vozidlo mělo být schopno překonávat menší terénní překážky, jako silniční příkopy, meze, potoky a pod.
Rozměry: délka: 3490 mm, šířka: 1630 mm, výška: 1840 mm, rozchod kol: 1300 mm,  rozvor náprav: 2000 mm.  
Motor čtyřválec boxer vzduchem chlazený jedním axiálním ventilátorem typu Tatraplán. Umístěn vpředu pružně ve třech bodech v gumě nad přední nápravou. Převodovka 4-rychlostní, 2..3.,4., rychlost synchronizovány. Redukce + přední náhon. Nápravy výkyvné. Pérování listové. Podvozek bezrámový, nosnou část tvoří skříň přední nápravy, spojovací nosná trouba přední, skříň redukčního převodu, spojovací nosná trouba zadní, skříň zadní nápravy + nosná trouba.  Řízení pastorkem a ozubenou tyčí. Nožní brzda hydraulická působí na všechna kola. Při vyklonění ruční páky doprava (do leva) brzdí obě pravá (levá) kola. Při poloze střední je možno brzdit všechna kola. Tím byla nahrazena uzávěrka diferenciálu. Od r. 1952 nedošlo k sériové výrobě.

T801-802

Tatra T801, některé verze s označením T802 jako Vojenská obojživelná vozidla, měla být postavena na podvozku Tatraplánu. Zůstalo však jen u výkresů.


T803

Tatra T803 byla v roce 1950 reakcí na požadavek československé armády na speciální čtyřkolové terénní vozidlo se silně zvýšenou průchodivostí a tažnou silou až 1800 kg. Motor T603, obsah 2,345 ccm, výkon 80 koní. Třístupňová převodovka s redukcí. Max rychlost 109 km/h. Řazení s redukcemi svedeno do jedné páky. Rozvor: 2130 mm, rozchod: 1320 mm. Délka: 3550 mm, šířka: 1600 mm. Tehdejšími představiteli moci nebyly technické přednosti “osmsettrojky” doceněny a nedošlo k sériové výrobě.


T804

T804 - odlehčená verze T803. Určená pro letecký transport. Poprvé vyzkoušen českoslo-venský patent - kapalinová spojka. Pro ekonomickou náročnost se nedostal do sériové výroby. 
Z důvodu značné hmotnosti vozidla 1600 kg bez výzbroje se vůz neujal. Přenesením ovládání a sedadla řidiče vedle motoru vznikl trambus. Tedy T805.


T805 - štábní                         

Obrázková rekonstrukce  vozidla dle zachované  výkresové skicy. Boční žaluzie měly zabezpečit dobré chlazení motoru. Čelo je vyklápěcí jako klasické T805. Kapota se asi vyklápěla nahoru. Rozvor i rozchod kol zůstává. Podvozek je klasická Tatra T805.