Zajímavosti

Zajímavosti

Expediční Tatra

 

Zajímavý projekt expediční Tatry. Skupina nadšenců chtěla projet tímto vozem Island. Bohužel, z různých důvodů nedošlo k realizaci.
Haflinger

Tam, kde bezcitně a neprozřetelně vyhazovali generálové socialistického hospodářství umělecké výtvory českých techniků do hnojiště dějin, tam chytří rakušané ze Štýrského Hradce začli stavět na budoucnosti terénních automobilů.Tak vznikl Pinzgauer od firmy Haflinger. Prapraautorem je Ing. Erich Ledvinka, syn Prof. Hanse Ledwinky, autor Tatry T11. 
Spotřeba 19l/100 km, v terénu až 10l na hodinu.Koncepční podobnost s Tatrou T805 není, tedy, náhodná. Užitečná hmotnost 1 až 1,5 t, páteřový rám, pohon všech kol se stejnými nápravami vpředu i vzadu, výkyvné poloosy, vzduchem chlazený motor, přídavná redukční převodovka.
Vůz se úspěšně ujal v rakouské armádě. Obchodního úspěchu dosáhlo uvedením na trh pro civilní sektor v r. 1979 pod názvem Steyr-Daimler-Puch. Pinzgauer byl vyhledáván pro expedice do terénu i v šestikolovém provedení.

Osobní historie - vzpomínky Martina Glase

"Mezi naším skromným autoparkem se tehdy neblaze vyjímala dvě původně pro vojenské účely konstruovaná auta Tatra 805 ve skříňovém provedení, známá pod přezdívkou poblión. Na mně to takhle nepůsobilo, spíš mi vadil ječivý zvuk sirény, který motor vyluzoval. Jedno auto tohoto typu řídil řidič Štětka, statný a rázný chlapík, který byl jednoho dne - jak ústní podání tvrdilo - pověřen úkolem převézt německé umělce od hranic s NDR z Hřenska do Prahy, ale velmi rychle, protože spěchali na nějaké vystoupení.

Řidič Štětka, protože bylo horko, si stáhl okénko, pohodlně se o ně opřel loktem a kalil to nejvyšší možnou rychlostí ku Praze. Zdálo se mu prý sice po nějaké době, že se z vozu za kabinou ozývají nějaké divné zvuky, ale nedbal a jel. Až když slyšel z kabiny zoufalý křik a bušení zastavil a šel se podívat. Když otevřel dveře naskytl se mu obraz zkázy: umělci se váleli po zemi a jejich stav potvrzoval přezdívku "poblión"…Jeden kameraman byl známý tím, že k cestě pobliónem potřeboval uklidňující lék a musel se tedy včas dozvědět, že tímto autem má druhý den jet. Jednou se stalo, že nastala změna a já jsem ho musel nečekaně tímto autem vypravit. Když jsem mu tuto zprávu co nejšetrněji sdělil, tak kameraman strašlivě zbledl a pravil, že si ale musí nejprve dojet domů pro onen medikament."

Kabina, věc důležitá

Kabina je věc důležitá. U Tatry 805 je opravdu "době odpovídající". Hlučná, studená v zimě, vřelá v létě,zatékající na jaře i na podzim, nepohodlná, neergonomická, prašná a malá. Výhody spočívají ve vyklápěcích předních oknech  (jimiž se dá vylézt a připevnit lano do závěsu i uprostřed brodu), "střešním okně" (ze kterého se dobře fotí a když si zapomenete klíče od vozu, tak to nevadí) a dostatečné výšce nad zemí (rozhled, pokud se na ni postavíte).

Ovšem osvědčila se především při jízdě zarostlými lesními cestami, kde funguje jako radlice od buldozeru až do tloušťky větví cca 5 cm (dle druhu dřevní hmoty)! Zaslal Stanislav Nezval.

Ventily - Motor revue 1938

Torzní odpružení


Brzdová obložení ve výrobě a v provozu