Bojové prototypy

Bojové prototypy

OA Š 791 JARMILA
 Nemálo zajímavým exemplářem je průzkumný obrněný automobil na podvozku T 805. 
Svými vlastnostmi měl připomínat BA-64 na podvozku GAZ. Výrobcem byl direktivně určen AZNP Mladá Boleslav.
 Podvozek kratší verze. Věž shora otevřená se otáčela ručně. Vyzbrojen lehkým kulometem ve věži a druhým v čele korby. Řidič seděl v levé přední části, vedle něho seděl střelec, který zároveň obsluhoval rádiostanici RM 31T. Kulometné střeliště z tanku T-34. Motor T603A výkonu 76 ks při 4000 ot/min., umístěn vzadu.
 Délka 4100 mm, šířka 1950 mm, výška 2000 mm, rozchod kol 1600 mm, rozvor náprav 2400 mm, světlá výška 370 mm. Poh. hmotnost 3800 kg, užitečný náklad 500 kg + 3 osoby. Překonávalo překážky do hl. 500 mm. Max rychlost 77,25 km/h na rovině, 37,5 km/h v terénu, stoupavost 28° z místa, 42° s rozjezdem. Příčná stabilita do 32°30´. Akční radius 300 km. Pancíře 6-12 mm.
 Ve předu byl samozřejmostí silný nárazník a vzadu jednoduché tažné zařízení. Výbava: 3 plynové masky M52, 3 ochranné pláštěnky, 3 jídelní misky (ešusy), 3 polní láhve, 3 chlebníky vz. 30, hasící přístroj, lékárnička, 25 granátů RG4, 3 samopaly vz. 26 a 12 000 nábojů.
 Záměr MNO bylo vyrobit 155 ks. Vyrobeny 3 prototypy v r. 1954. V roce 1956 definitivně ukončen vývoj.

T811

 Po přerušení vývoje obrněného automobilu OA Š 971 v r.1957 se armáda rozhodla nadále využít podvozku T805 pro vznik obrněného automobilu OA 82 Jarmila II a obrněného transportéru OA 8. Projekčně si navzájem konkurovaly 4-místný a 8-místný transportér a Š 971 Jarmila s bezzákluzovým kanonem. Nakonec vznikl prototyp 8-místného transportéru v Tatře Kopřivnici, n.p. s označením T811.Vzadu dvojdílné dveře byly opatřeny odklopným průzorem. Spolujezdec obsluhoval radiostanici R113. Vozidlo bylo vybaveno dělostřeleckým periskopem. Pohotovostní hmotnost 3200 kg, délka 4300 kg, šírka 1950 mm, světlá výška 400 mm, výška 1750 mm.
 Vývoj OA 8 byl byl plánován pro spojovací, automobilní čety a čety chemické ochrany. Vývoj však byl ukončen a dále se pracovalo jen na projektu OA 82 s bezzákluzovým kanonem BZK 82 vyvinut a vyroben ve Vsetínské zbrojovce.
 Tatktickotechnické parametry i provozní schopnosti předčily očekávání samotných projektantů, ekonomicky nejvýhodnější, sověti souhlasili s jeho zavedením do výzbroje, přesto se vůz nedočkal sériové výroby. Armáda dala přednost OT-810 a celkem asi 1206 kusů podvozků T805 bylo určeno pro radiovozy. Dnes nám ho připomíná i zdařilá replika Jiřího Čermáka z Buštěhradu.